Saturday, March 17, 2007

نمادهای عیان دراسکناس پنج‌هزار تومانی

clipped from javad.30morgh.org

صميمانه تر
يادداشت‌هاي محمدجواد روح

نمادهای عیان دراسکناس پنج‌هزار تومانی


یکی از اتفاقات آخرین روزهای سال 85، انتشار اسکناس پنج‌هزار تومانی (50 هزار ریالی) است. وقتی خبر انتشار این اسکناس منتشر شد، وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی با پرسش‌هایی مواجه شدند که در آن، خبرنگاران از آثار تورم‌زای انتشار این اسکناس می‌پرسیدند. مقامات مسؤول هم پاسخ می‌دادند که «نگران نباشید. در هیچ‌جای دنیا انتشار اسکناس تورم ایجاد نکرده و سابقه اسکناس‌های قبلی در کشور ما هم این مساله را نشان می‌دهد».

مسؤولان دولتی البته درست گفته‌اند. اسکناس‌های جدیدتر و درشت‌تر-به قول جناب احمدی‌نژاد- «کاغذپاره‌ای» بیش نیست و نفس انتشار آنها، تبعات اقتصادی ندارد. اما این پاسخ ظاهرا درست، کامل نیست.

متن و عکس آمده در پشت اسکناس پنج‌هزار تومانی، نماد عینی استفاده حکومت از همه امکانات خود برای این «نمایش ایدئولوژیک» است. حکومتی که در گذر سال‌ها و در سایه رفتارهای خویشتن از یک‌سو و تحولات اجتماعی از سوی دیگر، محتوای ایدئولوژیک جامعه را برباد رفته می‌بیند، با هر وسیله‌ای در جهت جبران آن برمی‌آید: ابزار دین (پیامبر اعظم)- ابزار ملیت و ناسیونالیسم (مردمان سرزمین پارس-خلیج فارس-تاکید بر وجه ملی مساله هسته‌ای-نقشه ایران) و در نهایت، ابزار صنعت و علم(دانش هسته‌ای).